Ridning i skoven og på vejene omkring Nygaard Ridecenter

At ride i skoven er et privilegium, som vi alle skal værne om. Det kræver stor disciplin og hensyntagen af rytteren, der har et ansvar for skoven, skovens dyr og ikke mindst andre skovgæster.

Ridning er tilladt i stort set hele skoven. Undtaget er indhegnede bevoksninger og rørbevoksninger.
Der kan være skiltet, at ridning ikke er tilladt på visse stier. Disse skilte SKAL respekteres, da vi ellers alle kan risikere, at al ridning bliver forbudt i skoven.

Husk at løse hunde ikke er tilladt i skoven.

Dette forventes, når du rider i skoven til hest:
  • Tag ned i skridt og hold til højre, når du passerer gående og cyklister.
  • Passér altid andre ryttere i skridt.
  • Benyt helst ridestierne. Heste i hurtige gangarter ødelægger skovvejene.
  • Rid så vidt muligt i rabatten ved ridning på grusvejene.
  • Ingen galop på grusvejene, men KUN på ridestier og ALDRIG i så hurtigt et tempo, at rytteren ikke straks kan samle og stoppe sin hest ved mødet med andre brugere af skoven.
  • Det er vigtigt at huske, at mange af skovens gæster er bange for heste, og der kan opstå farlige situationer. Derfor vær ALTID årvågen og forudseende.
  • Kævler, stabler, diger og grøfter må ikke bruges som spring, hvis ikke der er en erfaren underviser med, som har vurderet, at det er forsvarligt at springe.
Vi anbefaler:
  • Der rides minimum 2 ryttere sammen.
  • Ved ridning i skoven bør alle ryttere under 16 år have tilladelse af forældrene og de skal ride ud med en over 16 år.
  • Inden man rider af sted, fortæller man en voksen, hvornår man rider, og hvornår man regner med at være tilbage.
  • Man medbringer en mobiltelefon, så man kan ringe hjem, hvis der opstår problemer. Husk at brug af håndholdt mobiltelefon ikke er tilladt til hest.
  • Mange af problemerne i skoven kan forhindres ved at anvende almindelig sund fornuft.
Ridning på vejene:
  • En rytter betragtes som en trafikant på lige fod med en bilist, og skal derfor holde til højre.
  • Når der rides på eller ved vejen, kan man hjælpe den uerfarne hest ved, at ride sammen med en rutineret hest. Rid ALTID på en række efter hinanden, så hestene fylder så lidt som muligt på vejen.
  • Skal en vej krydses, skal alle heste over vejen i samlet flok, så man er ridende på vejen i kortest mulig tid og så hestene ikke panikker over at blive skilt ad af eventuelle biler.
  • I lygtetændingstiden skal rytteren bære lygte på venstre ben, der viser hvidt fremad og rødt bagud. Hestens fire ben skal bære reflekser, som skal kunne ses 150 meter væk. Reflekserne skal være mindst 5 cm brede. En refleksvest på rytteren samt refleksdækken på hesten er altid en god idé. Man kan ikke have for mange reflekser på
Se også skov- og naturstyrelsens hjemmeside for mere information.